VETERAANI KERHON TOIMINTAA 2010

Veteraanikerho on kokoontunut talven ja kevään aikana ravintolalaiva Wäiskillä lounaan merkeissä keskimäärin kerran kuukaudessa. Osanottajia on ollut 8-14 hlöä . Helmikuussa 9 pv oli perinteinen hiihtopäivä Paloheinässä, osanottajia oli tällä kertaa 7 veteraania. Kopparön mökille teimme retken 26-27.4 talkoiden merkeissä. Paikalla oli 11 osallistujaa. Kaadoimme ja pilkoimme kaksi suurta kuusta mökin ja varaston kupeelta. Kalansaalis oli runsas ja viemisiä kotiin riitti kaikille halukkaille.

Tulevaa:

Seuraava kokouksemme Wäiskillä on 20.5 klo 13:00 alkaen. Kevään aikana teemme vielä retken Bengtskärin majakalle. Matkaamme Kasnäsistä Rosalan viikinkimuseon kautta, jossa lounastamme ja jatkamme sieltä sitten Bengtskäriin.

Syyskaudelle on suunnitteilla useampi retkikohde mutta ajat ja paikat määritellään syyskuussa. Postituslistallamme on tällä hetkellä 22 veteraania, jos haluat joukkoomme ota yhteys Markku Onnelaan e-mail onnelat@kolumbus.fi

Bengtskärin majakka

Veteraanikerho teki 17.6 retken Bengtskärin majakalle 18 henkilön voimalla. Päivä oli aurinkoinen ja aallokkoakaan ei juuri ollut kun suuntasimme matkamme Kasnäsin satamasta käyttöömme varatulla aliuksella Rosalan viikinkimuseolle. Museossa syötiin maittava siikakeitto lisukkeineen, jonka jälkeen tutustuimme entisaikaisiin viikinki asumuksiin ja viikinkiyhteisön elämään. Rosalan ja Hiittisten välisä olevassa salmessa sijaitsi aikoinaan vikas viikinkien kauppapaikka, josta reitit kulkivat niin itään kuin länteenkin.

Seuraavaksi matkamme jatkui majakkasaarelle, jonka historia kautta aikojen on ollut erittäin mielenkiintoinen. Majakkarakennus rakennettiin aikoinaan paikalla louhituista kivistä ja mantereelta tuoduista yli 448 000 :sta tiilestä. Rakennus valmistui 1906. Majakkaa rakensi 124 henkilöä ja se valmistui 9 kuukaudessa, jota voidaan pitää saavutuksena kaukana ulkomerellä sijaitsevalla saarella siihen aikaan.

Kotiinpaluu olikin sitten yhtä juhlaa, koska Ola ja Kirsti Mutkala järjesti retkueellemme maittavan ilta-aterian kahveineen heidän kesämökillään lähellä Hankoa. Veteraanikerholaisten puolesta suurkiitokset Olalle ja Kirstille. Seuraavaksi sitten matkaammekin Tarjanteella elokuun alussa koko yhdistyksen voimin.

Markku

Kopparön talkoot